Autor Wątek: Konserwacja i naprawa drewnianych elementów broni  (Przeczytany 29846 razy)

0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.

Eustachy

  • Gość
Konserwacja i naprawa drewnianych elementów broni
« dnia: Kwietnia 03, 2017, 01:02:29 pm »
Jako, że jestem dyplomowanym konserwatorem zabytków i praktykiem w tej dziedzinie,
chce się podzielić z Kolegami wiedzą z zakresu renowacji i napraw drewnianych elementów broni palnej i białej.
Na forum wiatrówkowym istnieje już wątek o podobnej treści, ale idiotyzmy tam publikowane są porównywalne do
elaboracji amunicji .22LR fosforem z zapałek, czy produkcji kapiszonów do CP z dziecięcych taśm kapiszonowych do zabawek...
W sumie można, ale czy warto ? :) . Szczególnie nie polecam szlifowania drewna papierem o granulacji  40 oraz 1000 czy smarowania osady Å›rodkiem do
antykorozyjnej ochrony podwozia (abizol). który to jest rakotwórczy a przecież przykładamy osadę do policzka ....

W wolnych chwilach wrzucę trochę podstawowych wskazówek oraz pokażę, jak skleić złamaną osadę, żeby nie pękła drugi raz.

Opiszę też profilaktyczne wzmocnienie osady bocka oraz osad angielskich i sportowych przed nieuchronnym pęknięciem.



061

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 2500
    • Zobacz profil
Odp: Konserwacja i naprawa drewnianych elementów broni
« Odpowiedź #1 dnia: Kwietnia 03, 2017, 02:30:48 pm »
Królu złoty!
Super warto takie rzeczy wiedzieć.
Nawet jak nie wykorzystam to chętnie poczytam.

Może kiedyś wrócę do tematu oprawiania noży.


LARPAK

  • Kolekcja 061
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 2831
    • Zobacz profil
Odp: Konserwacja i naprawa drewnianych elementów broni
« Odpowiedź #2 dnia: Kwietnia 03, 2017, 04:43:09 pm »
W sumie to i może ja w jakimś stopniu skorzystam.

Mam BRNO ZKM 468 z nieco skancerowanÄ… osadÄ…:



Nie mam na celu lakierowania jej, bejcowania czy oliwienia, a chcę ją pomalować farbami FOSCO - oliwkowy lub jakiś kamuflaż, ewentualnie czerń.
I chętnie dowiem się w temacie przygotowania powierzchni do malowania.

Jak widać na fotce jest troszkę "ubytków", a miałem zamiar całość przeszlifować papierem ściernym - na początku 120 lub 200 i następnie drobniejszymi gradacjami, całość odtłuścić i pomalować FOSCO, a następnie utwardzacz/bezbarwny lakier tej samej firmy - bez podkładówki wcześniej.

JakieÅ› rady?

Eustachy

  • Gość
Odp: Konserwacja i naprawa drewnianych elementów broni
« Odpowiedź #3 dnia: Kwietnia 03, 2017, 05:36:35 pm »
1. lepsze foty :)
2. Czym jest teraz pomalowane? JakiÅ› lakier fabryczny czy olej ?

LARPAK

  • Kolekcja 061
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 2831
    • Zobacz profil
Odp: Konserwacja i naprawa drewnianych elementów broni
« Odpowiedź #4 dnia: Kwietnia 03, 2017, 05:54:13 pm »
Linki do zdjęć:
http://i.imgur.com/dTyUpLO.jpg
http://i.imgur.com/JnO6fLf.jpg
http://i.imgur.com/0nsTdqV.jpg

Wg mnie nie jest to lakierowane - raczej dobrze zaolejowane albo lakier już tak dobrze zrównał się z całym drewnem...

Eustachy

  • Gość
Odp: Konserwacja i naprawa drewnianych elementów broni
« Odpowiedź #5 dnia: Kwietnia 03, 2017, 06:06:08 pm »
Zaraz bÄ™dziemy wiedzieć  :)

Weź stary bawełniany ręcznik lub ścierkę. Namocz obficie i przyłóż do zagnieceń. Następnie przygrzej to żelazkiem (***) aż szmatka wyschnie.
I tak kilka razy do skutku. Po 10-20 minutach zagniecenia powinny się wyprostować, a wręcz czasami są nawet wypukłe. Zostaw do odprężenia na 24h.


To na poczÄ…tek :)



LARPAK

  • Kolekcja 061
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 2831
    • Zobacz profil
Odp: Konserwacja i naprawa drewnianych elementów broni
« Odpowiedź #6 dnia: Kwietnia 03, 2017, 06:59:30 pm »
Dzisiaj się już nie będę tym bawił bo ogarniam uporządkowany chaos w "gabinecie/warsztacie/zbrojowni" przez żonę zwanym schowkiem na szczotki.

iRQ11

  • Kolekcja 061
  • Full Member
  • *
  • Wiadomości: 231
    • Zobacz profil
Odp: Konserwacja i naprawa drewnianych elementów broni
« Odpowiedź #7 dnia: Kwietnia 03, 2017, 09:31:54 pm »
Właśnie kolega Yonia dostał zadanie domowe, żeby uratować kolby od Mośka

Eustachy

  • Gość
Odp: Konserwacja i naprawa drewnianych elementów broni
« Odpowiedź #8 dnia: Kwietnia 04, 2017, 09:27:47 am »
Przy starej, często olejowanej i woskowanej broni wojskowej, na przykład typu Schmidt Rubin G11, próba wyciągnięcia zagnieceń
gorÄ…cÄ… parÄ… jest bezowocna.
 Zagniecenia wyciÄ…gnąć można tylko w przypadku lakieru lub surowego drewna, ewentualnie nowej, w miarÄ™ cienkiej
powłoki olejowej czy woskowej.
ZrobiÅ‚em też próbÄ™ na osadzie do Mosina i wszystko poszÅ‚o OK.  Pan Rusznikarz we Warszawie, oglÄ…dajÄ…c efekt koÅ„cowy powiedziaÅ‚, że kolba jest oryginalna przedwojenna w doskonaÅ‚ym stanie :) a przecież w rzeczywistoÅ›ci byÅ‚a po kapitalnym remoncie :) :)

Tak wiec przy odnawianiu takich rzeczy nie można mieć parcia na efekt nowej osady, bo broń traci charakter :)

LARPAK
jak wyciągniesz wgniecenia to daj znać. zrobimy następny krok :)

Okruch

  • Kolekcja 061
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 1418
    • Zobacz profil
Odp: Konserwacja i naprawa drewnianych elementów broni
« Odpowiedź #9 dnia: Kwietnia 04, 2017, 11:53:38 am »
Zaraz bÄ™dziemy wiedzieć  :)

Weź stary bawełniany ręcznik lub ścierkę. Namocz obficie i przyłóż do zagnieceń. Następnie przygrzej to żelazkiem (***) aż szmatka wyschnie.
I tak kilka razy do skutku. Po 10-20 minutach zagniecenia powinny się wyprostować, a wręcz czasami są nawet wypukłe. Zostaw do odprężenia na 24h.


To na poczÄ…tek :)

Czy to działa na zagniecenia na podłodze (parkiet)?

Eustachy

  • Gość
Odp: Konserwacja i naprawa drewnianych elementów broni
« Odpowiedź #10 dnia: Kwietnia 04, 2017, 11:55:30 am »
Zazwyczaj tak. Na 99%. Czasami przy długotrwałym, wieloletnim olejowaniu lub woskowaniu, trzeba użyć innych metod.
Niektóre materiały podłogowe mają układ warstwowy i te często są niewrażliwe na próby odwracania zagnieceń.
To samo z podłogami z bambusa. Prasowany z klejem bambus jest nieczuły na parowanie ...

Lite drewno zazwyczaj poddaje się zabiegowi i efekt jest więcej niż OK.

Tu masz jak wyprostowała się okładka rewolweru.

http://projektus.blogspot.com/2015/06/likwidacja-zagniecen-w-drewnie.html
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 04, 2017, 02:45:00 pm wysłana przez Eustachy »

061

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 2500
    • Zobacz profil
Odp: Konserwacja i naprawa drewnianych elementów broni
« Odpowiedź #11 dnia: Kwietnia 04, 2017, 01:57:14 pm »
O matko z córką - magia panie - zajebiste !!!
Dzięki !

Eustachy

  • Gość
Odp: Konserwacja i naprawa drewnianych elementów broni
« Odpowiedź #12 dnia: Kwietnia 04, 2017, 03:43:09 pm »
Naprawa czółenka bocka :)

Często pękająca część.

Jak pęknie, trzeba pozbierać wszystkie części i w miare szybko trzeba to posklejać.

Zobaczcie, jak możliwie najtaniej i przy użyciu materiałów, dostępnych dosłownie wszędzie,
skleić i zabezpieczyć czółenko przed pękaniem.

foto 1. pękło! i co dalej ?


foto 2. Wiercimy kilka poprzecznych otworów, w które wkleimy kawaÅ‚ki grubego drutu lub gwoździa. Można użyć  do wklejenia łączników żywicy do renowacji samochodów ( sprzedajÄ… na stacjach benzynowych itd. maÅ‚e puszki żywicy dwuskÅ‚adnikowej z tkaninÄ… szklanÄ…). Wklejamy prÄ™ty w jednÄ… stronÄ™. Jak żywica stwardnieje, można sprawdzać, czy pasuje wszystko do siebie. Może być też  Poxipol, żywica epidian 5 itd.




Pręty poprzeczne zabezpieczą czółenko przed ponownym pęknięciem. Po tym zabiegu, czółenko nie ma prawa pęknąć ponownie.

Przygotować należy dwa klocki, które ustalają szerokość czółenka przy klejeniu.
Jak już wszystko pasuje, to nakładamy trochę żywicy w otwory poprzeczne i klej biały stolarski na płaszczyznę styku połówek. Klej kupić w sklepie z farbami. Jakiś Rakol, Ponal czy inny w miarę dobry.
Obie połówki czółenka ścisnąć ściskami stolarskimi.


Podłożyc trzeba grubą tekturę pod ściski, bo będziecie mieli odgniecenia i dodatkowe kilka godzin roboty :)

Jak wszystko wyschnie- po 5-8 godzinach, można uzupełnić drewnem ewentualne ubytki. Tu na fotce, kawałek odpadł na strzelnicy i nie znaleźliśmy go w trawie ....


Potem trzeba wszystko doszlifować.

Ważne !

Szlifujemy tylko wzdłuż słoja. Forumowi konserwatorzy szlifują w poprzek :)


Jedno pociągnięcie w poprzek trzeba potem 3 min. usuwać. Nic nie przyspieszycie szlifując w poprzek.

Wstępne szlifowanie papierem do drewna o granulacji 100 lub 120.
NastÄ™pnie dopieszczanie granulacja 150-180.  Jak przeszlifujecie wzdÅ‚uż, to jakość szlifu bÄ™dzie mocno OK.  Pod olej lub wosk można dopolerować drewno 220 - zawsze! wzdÅ‚uż sÅ‚oja !.

Potem dajecie olej, wosk lub lakier- wedle gustu :) Jak to zrobić, pogadamy później.
I powinno wyjść tak.

To czółenko szlifowano końcowo 180-tką.






« Ostatnia zmiana: Kwietnia 04, 2017, 04:27:58 pm wysłana przez Eustachy »

LARPAK

  • Kolekcja 061
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 2831
    • Zobacz profil
Odp: Konserwacja i naprawa drewnianych elementów broni
« Odpowiedź #13 dnia: Kwietnia 04, 2017, 04:36:48 pm »
Podoba mi się taki post/poradnik poparty zdjęciami.


LARPAK

  • Kolekcja 061
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 2831
    • Zobacz profil
Odp: Konserwacja i naprawa drewnianych elementów broni
« Odpowiedź #14 dnia: Kwietnia 04, 2017, 05:28:28 pm »
Fotki to nie jest moja mocna strona...

Przed:


Po:


Ubytek w drewnie jest jednak zbyt duży moim zdaniem, aby można było to tak naprawić jak w przypadku rękojeści tego rewolweru - albo ja nie umiem :(